NOWE ZASADY SKŁADANIA WNIOSKÓW W ARiMR

Zgodnie z obowiązującymi przepisami (rozporządzenie UE nr 809/2014), od 2018 r. wnioski o dopłaty bezpośrednie składane są w formie elektronicznej na udostępnionym przez ARiMR formularzu geoprzestrzennym wniosku o przyznanie pomocy. Służy do tego aplikacja eWniosekPlus, dostępna od 15 marca na stronie internetowej www.arimr.gov.pl

Rolnicy składają wnioski za pośrednictwem formularza geoprzestrzennego wniosku
o przyznanie pomocy w terminie od 15 marca do 15 maja 2018 r.

Aplikacja eWniosekPlus prowadzi rolnika przez cały proces składania wniosku. Wypełnianie wniosku rozpoczyna się od wyrysowania upraw na działkach referencyjnych (ewidencyjnych) spersonalizowanych na podstawie wniosku o przyznanie płatności na rok 2017
lub na dodanych nowych działkach referencyjnych. Po wyrysowaniu uprawy rolnik zaznacza płatność, o którą ubiega się do danej uprawy. Może dodać niezbędne załączniki, a pozostałe dane we wniosku wypełniane są automatycznie przez aplikację.

 

Celem wprowadzenia takiej formy składania wniosków jest przede wszystkim:

  • zapobieganie błędom popełnianym przez beneficjentów podczas zgłaszania powierzchni użytków rolnych;
  • wzrost skuteczności administracyjnych kontroli krzyżowych;
  • dostarczenie bardziej dokładnych informacji przestrzennych, przekazanych za pomocą formularzy geoprzestrzennego wniosku o przyznanie pomocy, a co za tym idzie, bardziej wiarygodnych danych do celów monitorowania i oceny.

Dodatkowo, kontrole wstępne przeprowadzone w aplikacji eWniosekPlus pozwolą
na skorygowanie danych w terminie składania wniosków, bez ryzyka kar wynikających między innymi z przedeklarowania powierzchni spowodowanego deklaracją powyżej maksymalnego kwalifikowanego obszaru – MKO (dawny PEG), deklarowania tej samej powierzchni przez więcej niż jednego rolnika.

 

Logowanie do aplikacji eWniosekPlus

 

Rolnicy, którzy posiadają login i kod dostępu do aplikacji eWniosek (aplikacja działająca
w latach 2015-2017) będą mogli zalogować się do aplikacji eWniosekPlus.

Rolnicy nie posiadający loginu i kodu dostępu, przy pierwszym logowaniu do aplikacji eWniosekPlus muszą podać trzy dane weryfikacyjne:

  • numer identyfikacyjny (numer producenta nadany przez ARiMR),
  • kwotę ostatniego przelewu otrzymanego z ARiMR, zrealizowanego w roku 2017
    (w przypadku braku płatności w roku 2017 należy wprowadzić wartość 0),
  • 8 ostatnich cyfr numeru rachunku bankowego (numer rachunku bankowego zgodny
    z numerem w ewidencji producentów ARiMR).

Wskazane jest również podanie adresu e-mail, na który będą przekazywane powiadomienia.

 

Zgodnie ze zmianami w ustawie o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego oraz niektórych innych ustaw, w 2018 r., zamiast wniosku o przyznanie płatności bezpośrednich i płatności niezwiązanej do tytoniu, rolnik może złożyć oświadczenie, w którym potwierdzi brak zmian.

Rolnik może złożyć Oświadczenie zamiast wniosku, jeżeli zawarta we wniosku złożonym
w roku 2017 powierzchnia gruntów ornych wynosiła mniej niż 10 ha i ubiegał się on wyłącznie o:

  • jednolitą płatność obszarową, płatność za zazielenienie, płatność dodatkową, płatność związaną do powierzchni uprawy chmielu, płatność do owiec, płatność do kóz, płatność niezwiązaną do tytoniu,
  • płatności dla obszarów z ograniczeniami naturalnymi lub innymi szczególnymi ograniczeniami (płatność ONW) (PROW 2014-2020),
  • wypłatę pomocy na zalesianie (PROW 2007-2013),
  • premię pielęgnacyjną i premię zalesieniową (PROW 2014-2020).

 

W przypadku złożenia oświadczenia uznaje się, że rolnik złożył na 2018 r. wniosek
o przyznanie tych płatności bezpośrednich i płatności niezwiązanej do tytoniu, o które ubiegał się w poprzednim roku.

Oświadczenie składa się w terminie od dnia 15 lutego do dnia 14 marca 2018 r.
na formularzu opracowanym i udostępnionym przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Termin na złożenie oświadczenia nie podlega przywróceniu.

 

Złożenie wniosku w formie papierowej będzie możliwe wyłącznie dla tych rolników,
którzy nie są w stanie złożyć wniosku w wersji elektronicznej i jednocześnie nie mogą skorzystać z pomocy doradców (Ośrodek Doradztwa Rolniczego oraz Izba Rolnicza),
bądź z pomocy technicznej, zapewnionej w Biurze Powiatowym ARiMR.