STRUKTURA ORGANIZACYJNA URZĘDU GMINY
- Kierownictwo Urzędu:
- Wójt (W),
- Zastępca Wójta (Z)
- Sekretarz Gminy (S),
- Skarbnik Gminy – Kierownik Referatu Finansowo-Księgowego (F)”
- Referaty:
Referat Finansowo-Księgowy (FK):
- Stanowisko ds. księgowości budżetowej
- Stanowisko ds. księgowości budżetowej
- Stanowisko ds. księgowości budżetowej (oświata)
- Stanowisko ds. księgowości budżetowej (oświata)
Referat Podatków i Opłat Lokalnych (PO):
- Kierownik referatu – stanowisko ds. gospodarki odpadami, podatków i opłat lokalnych
- Stanowisko ds. wymiaru podatków i opłat lokalnych
- Stanowisko ds. obsługi kasowej
- Jednoosobowe stanowiska pracy do spraw:
- Organizacyjno-Administracyjnych, Działalności Gospodarczej, Bezrobocia i BHP (OA),
- Obsługi Rady Gminy, Archiwista (OR),
- Spraw Obywatelskich i Wojskowych, Obrony Cywilnej i Spraw Obronnych, Kancelaria Niejawna – Pełnomocnik ds. Ochrony Informacji Niejawnych – Pełnomocnik Ochrony (SOC),
- Gospodarki Nieruchomościami i Gospodarki Przestrzennej (GPN),
- Zamówień Publicznych i Inwestycji (ZPI),
- Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej, Podziału Nieruchomości oraz Gospodarki Wodnej (GK),
- Ochrony Środowiska, Drogownictwa, Rolnictwa i Spraw Przeciwpowodziowych (ŚDR),
- Urząd Stanu Cywilnego, (USC),
- Administrator Bezpieczeństwa Informacji, obsługa informatyczna (ABI),
- Radca Prawny,
- Pełnomocnik ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii,
- Oświaty (OŚ).
- Stanowiska i obsługi:
- pomoc administracyjna,
- kierowca autobusu,
- sprzątaczka,
- robotnik gospodarczy,
- opiekun dzieci i młodzieży (w czasie przewozu do i ze szkoły).
Zakresy obowiązków pracowników zatrudnionych na stanowiskach pomocniczych i obsługi będą przydzielane indywidualnie poszczególnym pracownikom w zakresach czynności.”
DO KOMPETENCJI WÓJTA GMINY NALEŻY W SZCZEGÓLNOŚCI:
- kierowanie bieżącymi sprawami Gminy,
- reprezentowanie Gminy na zewnątrz i prowadzenie negocjacji w sprawach dotyczących Gminy,
- podejmowanie czynności w sprawach nie cierpiących zwłoki, związanych
z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego, - powoływanie Zastępcy Wójta,
- występowanie z wnioskiem o powołanie i odwołanie Skarbnika Gminy (Głównego Księgowego Budżetu),
- zatrudnienie Sekretarza Gminy,
- powoływanie i nadzór ogólny nad kierownikami jednostek organizacyjnych Gminy,
- wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej,
- udzielanie pełnomocnictw i upoważnień w sprawach należących do jego wyłącznej kompetencji,
- niezwłoczne ogłaszanie uchwały budżetowej i sprawozdania z jej wykonania w trybie przewidzianym dla przepisów prawa miejscowego oraz innych uchwał,
- wydawanie aktów wewnętrznych (zarządzenia, uchwały, instrukcje itp.) oraz przekazywanie uchwał związanych z realizacją budżetu Regionalnej Izbie Obrachunkowej w terminach ustawowych,
- współdziałanie z Wojewodą przy wykonywaniu zadań zleconych z zakresu administracji rządowej w ramach podpisanych porozumień,
- prowadzenie polityki kadrowej Urzędu,
- zwoływanie narad i spotkań z pracownikami Urzędu i jednostek organizacyjnych,
- wykonywanie i koordynacja realizacji budżetu,
- nadzorowanie spraw z zakresu planowania przestrzennego i gospodarki nieruchomościami,
- koordynowanie działalności służb użyteczności publicznej,
- nadzorowanie spraw z zakresu zamówień publicznych,
- składanie jednoosobowo oświadczeń woli w imieniu Gminy w zakresie spraw związanych z prowadzeniem bieżącej działalności Gminy oraz zarządu mieniem komunalnym,
- nadzorowanie wykorzystania mienia komunalnego zgodnie z jego przeznaczeniem
oraz składanie w tych sprawach wniosków i propozycji Radzie Gminy, - uczestniczenie w pracach związków i porozumień komunalnych o ile Rada Gminy
nie wyznaczy innego przedstawiciela, - koordynowanie wykonania uchwał Rady Gminy oraz składanie sprawozdań
w tym zakresie, - wykonywanie zadań szefa Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego,
- opracowywanie planu operacyjnego ochrony przed powodzią oraz ogłaszanie i odwoływanie pogotowia i alarmu przeciwpowodziowego,
- nadzorowanie działalności sołectw i czuwanie nad ich mieniem,
- przyjmowanie obywateli w ramach skarg i wniosków oraz nadzór w zakresie postępowania skargowego prowadzonych przez dane stanowisko lub Radę Miejską,
- udzielanie odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych,
- sprawowanie bezpośredniego nadzoru nad działalnością:
- Zastępcy Wójta, Sekretarza Gminy, Skarbnika Gminy,
- samodzielnych stanowisk pracy: Radcy Prawnego, Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego, Pełnomocnika ds. Ochrony Informacji Niejawnych, Pełnomocnika ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii, Administratora Bezpieczeństwa Informacji.,
- jednostki organizacyjnych powołanych do wykonywania zadań na rzecz Gminy Wietrzychowice – Gminnego Zespołu Obsługi Szkół i Przedszkoli Publicznych w Wietrzychowicach, Zakładu Eksploatacji Urządzeń Komunalnych i Wodociągów w Wietrzychowicach oraz Szkół i Przedszkoli Publicznych,
- prowadzenie nadzoru w zakresie spraw oświatowych, szczególnie związanych z oceną
i funkcjonowaniem placówek oświatowych i dyrektorów, - wykonywanie innych zadań i czynności zastrzeżonych dla Wójta w przepisach szczególnych.
DO KOMPETENCJI ZASTĘPCY WÓJTA NALEŻY W SZCZEGÓLNOŚCI:
- pełnienie obowiązków Wójta Gminy w czasie jego nieobecności lub niemożności pełnienia przez niego obowiązków, we wszystkich sprawach dotyczących Urzędu,
- wykonywanie zadań powierzonych przez Wójta zgodnie z jego wskazówkami i poleceniami,
- sprawowanie nadzoru nad działalnością jednostek organizacyjnych powołanych do wykonywania zadań na rzecz Gminy Wietrzychowice:
- Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Wietrzychowicach,
- Instytucji kultury,
- współdziałanie z Radą Gminy i Komisjami Rady w zakresie swojego działania,
- wnioskowanie powoływania osób na stanowiska kierownicze w podległych jednostkach,
- czuwanie nad prawidłowym wykorzystaniem funduszu płac i prawidłowej realizacji budżetu w podległych jednostkach,
- współdziałanie z placówkami upowszechniania kultury, stowarzyszeniami kultury fizycznej oraz udzielanie pomocy w realizacji zadań,
- współpraca z kierownikiem SGZOZ i nadzorowanie spraw z zakresu ochrony zdrowia,
- udział w sesjach Rady Gminy,
- w sytuacji nieobecności Sekretarza wykonywanie czynności z zakresu prawa pracy wobec Wójta, za wyjątkiem zastrzeżonych do wyłącznej kompetencji Rady lub Przewodniczącego Rady
- wykonywanie innych prac doraźnie zleconych przez Wójta Gminy.”
DO ZADAŃ SEKRETARZA GMINY NALEŻY W SZCZEGÓLNOŚCI:
- zapewnienie zgodności działania Urzędu z obowiązującymi przepisami prawa
oraz zapewnienie obsługi prawnej w Urzędzie, - opracowywanie regulaminu organizacyjnego Urzędu i jego zmian,
- opiniowanie zmian regulaminów jednostek organizacyjnych Gminy,
- zapewnienie sprawnej organizacji i funkcjonowania Urzędu,
- koordynowanie działań podejmowanych przez poszczególne komórki organizacyjne,
- nadzorowanie właściwego stosowania przepisów instrukcji kancelaryjnej,
- nadzorowanie przestrzegania zasady rzetelnego i terminowego załatwiania spraw,
- nadzorowanie właściwej organizacji pracy i dyscypliny pracy,
- inicjowanie i tworzenie warunków do podnoszenia kwalifikacji pracowników samorządowych,
- opracowywanie i współudział przy opracowywaniu przez inne komórki organizacyjne pod względem merytorycznym projektów uchwał Rady Gminy, oraz zarządzeń porządkowych wydawanych przez Wójta,
- nadzorowanie przygotowania materiałów na posiedzenia Rady Gminy i Komisji Rady w zakresie ustalonym przez Wójta,
- nadzór w zakresie przekazywania do powszechnej wiadomości aktów prawa miejscowego, obwieszczeń oraz wszelkich informacji o charakterze publicznym na terenie Gminy,
- nadzór w zakresie spraw związanych ze skargami i wnioskami obywateli, kontrola prawidłowego oraz terminowego ich załatwiania przez poszczególne komórki organizacyjne,
- przyjmowanie ustnych oświadczeń ostatniej woli spadkobierców (testamenty),
- organizowanie współdziałania z sołectwami, Radą Gminy oraz jednostkami organizacyjnymi na terenie Gminy,
- nadzorowanie spraw w zakresie informacji publicznej w działalności Urzędu Gminy,
- wydawanie decyzji administracyjnych z upoważnienia Wójta,
- wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Urzędu z wyjątkiem zatrudniania, zwalniania i awansowania pracowników,
- wykonywanie czynności z zakresu prawa pracy wobec Wójta za wyjątkiem nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy oraz ustalania wynagrodzenia,
- kompletowanie dokumentacji z przeprowadzanych kontroli zewnętrznych
oraz nadzorowanie terminowego wykonywania zaleceń pokontrolnych, - wykonywanie czynności o charakterze notarialnym (poświadczenia, legalizacja dokumentów itp.), zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- udostępnianie aktów prawa miejscowego, w tym statutów jednostek organizacyjnych gminy,
- prowadzenie rejestru zarządzeń Wójta,
- prowadzenie ewidencji upoważnień i pełnomocnictw udzielanych pracownikom i kierownikom jednostek organizacyjnych,
- prowadzenie rejestru instytucji kultury,
- prowadzenie i przygotowywanie spraw związanych z przeprowadzeniem wyborów, referendów itp. oraz współdziałanie z Komisarzem Wyborczym – pełnienie funkcji pełnomocnika ds. wyborów,
- sprawowanie bezpośredniego nadzoru nad działalnością jednoosobowych stanowisk pracy oraz dokonywanie okresowej oceny,
- prowadzenie spraw związanych z nadaniem przez Radę Gminy honorowego obywatelstwa Gminy Wietrzychowice i Zasłużony dla Gminy Wietrzychowice,
- udział w sesjach Rady Gminy,
- zastępowanie Wójta i Zastępcy Wójta w czasie ich nieobecności lub niemożności pełnienia obowiązków we wszystkich sprawach dotyczących funkcjonowania Urzędu,
- wykonywanie innych prac doraźnie zleconych przez Wójta.
DO ZADAŃ SKARBNIKA GMINY NALEŻY W SZCZEGÓLNOŚCI:
- dokonywanie bieżącej oceny i analizy realizacji budżetu Gminy,
- opracowywanie projektu budżetu Gminy oraz wieloletniej prognozy finansowej,
- opracowywanie projektu planu wykonawczego budżetu,
- opracowywanie projektu planu finansowego zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych gminie,
- prowadzenie i organizowanie gospodarki finansowej Gminy,
- opracowywanie okresowych analiz i sprawozdań o sytuacji finansowej Gminy oraz zgłaszanie swoich propozycji Wójtowi i Radzie Gminy,
- kontrolowanie gospodarki finansowej jednostek pomocniczych,
- organizowanie i doskonalenie wewnętrznej informacji ekonomicznej w Gminie,
- organizacja i czuwanie nad prawidłowym obiegiem informacji i dokumentacji finansowej,
- wykonywanie zadań i obowiązków wynikających z art. 54 ust. 1 ustawy o finansach publicznych w zakresie:
- prowadzenia rachunkowości jednostki,
- wykonywania dyspozycji środkami pieniężnymi,
- dokonywania wstępnej kontroli:
– zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,
– kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych,
- udzielanie kontrasygnaty do czynności prawnych powodujących powstawanie zobowiązań pieniężnych dla Gminy,
- opiniowanie decyzji wywołujących skutki finansowe dla budżetu Gminy,
- opracowywanie projektów planów i sprawozdań z wykorzystania funduszy gminnych,
- nadzór nad prowadzeniem ewidencji mienia komunalnego,
- prowadzenie ewidencji syntetycznej i analitycznej operacji gospodarczych na kontach bilansowych i pozabilansowych budżetu Gminy,
- wykonywanie obsługi spłat kredytów bankowych, pożyczek i należnych odsetek bankowych wg harmonogramu spłat,
- opracowywanie informacji o przebiegu wykonania budżetu za pierwsze półrocze danego roku,
- opracowywanie sprawozdania rocznego z wykonania budżetu,
- nadzór nad przestrzeganiem dyscypliny finansów publicznych przez pracowników Urzędu, kierowników jednostek organizacyjnych Gminy, a także osoby odpowiedzialne za gospodarowanie środkami publicznymi, w tym przekazywanymi podmiotom spoza sektora finansów publicznych,
- nadzorowanie prawidłowego ustalania należności budżetu,
- czuwanie nad terminowym regulowaniem zobowiązań Gminy,
- nadzorowanie właściwego i terminowego rozliczania inwentaryzacji,
- opracowywanie projektów zarządzeń Wójta dotyczących inwentaryzacji, kontroli i obiegu dokumentów finansowych w Urzędzie, obrotu drukami ścisłego zarachowania, obsługi kasowej, zakładowego planu kont i innych w zakresie gospodarki finansowej,
- dokonywanie bieżącej kontroli finansowej w Urzędzie i jednostkach organizacyjnych Gminy,
- przekazywanie podległym jednostkom informacji niezbędnych do opracowania planów finansowych,
- współpraca w przygotowywaniu wniosków o uzyskanie środków z funduszy pomocowych,
- realizacja ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, o finansach publicznych, o rachunkowości, o podatkach i opłatach lokalnych, o podatku rolnym, o podatku leśnym, o opłacie skarbowej oraz innych aktów prawnych dotyczących finansowej działalności Gminy,
- sprawowanie bezpośredniego nadzoru nad działalnością – jako Kierownik – nad funkcjonowaniem Referatu Finansowo-Księgowego,
- sprawowanie nadzoru merytorycznego nad funkcjonowaniem Referatu Podatków i Opłat Lokalnych, w tym nadzorowanie prac związanych z wymiarem, poborem i windykacją podatków i opłat lokalnych,
- udział w sesjach Rady Gminy,
- wykonywanie innych prac doraźnie zleconych przez Wójta Gminy.
REFERAT FINANSOWO-KSIĘGOWY (SYMBOL „FK”) REALIZUJE W SZCZEGÓLNOŚCI NASTĘPUJĄCE ZADANIA:
- W zakresie planowania i realizacji budżetu:
- opracowywanie projektu planu dochodów i wydatków budżetowych Gminy i gospodarki pozabudżetowej oraz podejmowanie działań zapewniających rytmiczną realizację planu dochodów i wydatków z zachowaniem równowagi budżetowej,
- opracowywanie układu wykonawczego budżetu gminy,
- opracowywanie projektów uchwał i zarządzeń w sprawach zmian w budżecie w granicach upoważnień,
- przekazywanie podległym jednostkom informacji niezbędnych do opracowania planów finansowych,
- dokonywanie okresowych analiz, ocen wykonania budżetu gminy, gospodarki pozabudżetowej,
- przygotowywanie informacji z przebiegu wykonania budżetu gminy za I półrocze oraz sprawozdania rocznego,
- nadzór nad opracowaniami i realizacją planów finansowych jednostek i zakładów budżetowych wykonujących budżet gminy.
- W zakresie wykonywania obsługi finansowo-księgowej Urzędu Gminy i obsługiwanych jednostek organizacyjnych:
- dokonywanie kontroli dokumentów księgowych w zakresie formalnym, rachunkowym i pod kątem zgodności z planem finansowym,
- dokonywanie dekretacji dowodów księgowych,
- realizacja zobowiązań finansowych Gminy,
- prowadzenie ewidencji syntetycznej i analitycznej operacji gospodarczych na kontach bilansowych i pozabilansowych budżetu gminy,
- prowadzenie ewidencji syntetycznej i analitycznej operacji gospodarczych na kontach dochodów i wydatków oraz ewidencji zaangażowania wydatków budżetowych,
- ewidencjonowanie składników majątkowych, w tym księgowanie syntetyczne
i analityczne środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, - przeprowadzanie inwentaryzacji drogą potwierdzania sald i drogą weryfikacji sald składników aktywów i pasywów nie objętych spisami z natury, rozliczenie inwentaryzacji składników majątku w części dotyczącej księgowego ujęcia wyników,
- prowadzenie ewidencji świadczeń z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych pracowników Urzędu Gminy,
- prowadzenie spraw płacowych pracowników, realizacja wydatków osobowych, podatku dochodowego, ubezpieczeń społecznych, nagród rozliczania delegacji krajowych i zagranicznych oraz ekwiwalentów za używanie samochodów prywatnych dla celów służbowych,
- wykonywanie obsługi spłat kredytów bankowych, pożyczek i należnych odsetek bankowych wg harmonogramu spłat,
- prowadzenie ewidencji nie podatkowych należności budżetowych dotyczących czynszów za najem lokali mieszkalnych i użytkowych, wieczystej dzierżawy, dzierżawy mienia gminnego oraz innych należności budżetowych przypisanych,
- prowadzenie windykacji należności Gminy wynikających z umów cywilno-prawnych,
- prowadzenie spraw związanych z podatkiem od towarów i usług (VAT), w tym:
- wystawianie faktur VAT,
- prowadzenie rejestru sprzedaży wg faktur VAT,
- sporządzanie deklaracji VAT-7,
- odprowadzanie należnego podatku do Urzędu Skarbowego,
- współpraca ze stanowiskami merytorycznymi w zakresie wykonywanych remontów kapitalnych i inwestycji, rozliczanie wykonawców i wykonywanych robót pod względem finansowym,
- dokonywanie wszelkich rozliczeń z Urzędem Skarbowym i Zakładem Ubezpieczeń Społecznych,
- sporządzania sprawozdań z realizacji budżetu,
- zarządzanie podatkami i finansami w ramach posiadanych pełnomocnictw,
- współpraca z Regionalną Izbą Obrachunkową oraz Izbą i Urzędami Skarbowymi.”
REFERAT PODATKÓW I OPŁAT LOKALNYCH REALIZUJE W SZCZEGÓLNOŚCI NASTĘPUJĄCE ZADANIA:
- W zakresie wymiaru, poboru i ewidencji podatków i opłat:
- dokonywanie wymiaru podatków, w tym: podatku rolnego, leśnego, od nieruchomości,
- prowadzenie rejestru przypisów i odpisów zobowiązań pieniężnych i podatków,
- prowadzenie ewidencji podatników,
- przygotowywanie decyzji w sprawach umarzania, odroczeń i rozkładania na raty należności podatkowych,
- dokonywanie bieżącej aktualizacji zmian geodezyjnych, własnościowych w ewidencji podatkowej,
- gromadzenie i przechowywanie oraz badanie pod względem zgodności ze stanem prawnym i rzeczywistym dokumentacji podatkowych składanych organowi podatkowemu,
- zakładanie i prowadzenie kart gospodarstw, nieruchomości i podatku leśnego,
- czuwanie nad zachowaniem powszechności opodatkowania i prawidłową jego realizacją,
- przygotowywanie sprawozdawczości z zakresu podatków i opłat,
- prowadzenie rejestracji spraw w zakresie ulg, umorzeń zobowiązań, odroczeń, rozkładania na raty należności podatkowych oraz innych należności,
- załatwianie indywidualnych spraw z zakresu zobowiązań podatkowych – odwołań, skarg, wniosków oraz listów,
- sporządzanie sprawozdań rocznych i kwartalnych dla GUS i innych jednostek zgodnie
z obowiązującymi przepisami, - przygotowanie projektów uchwał w sprawach podatków lokalnych stanowiących dochody Gminy,
- wydawanie zaświadczeń o stanie majątkowym, zaleganiu w podatkach, oraz w zakresie dochodowości z gospodarstwa rolnego, prowadzenie rejestru zaświadczeń,
- prowadzenie księgowości analitycznej podatku rolnego, leśnego, od nieruchomości, od środków transportowych od osób fizycznych i prawnych,
- systematyczne kontrolowanie terminowości wpłat podatkowych oraz terminowe wystawianie upomnień i tytułów wykonawczych,
- bieżące rozliczanie sołtysów z zainkasowanych wpłat pieniężnych podatków i opłat lokalnych oraz wyliczanie należnego wynagrodzenia za inkaso sołtysom,
- rozliczanie inkasenta w zakresie prawidłowości pobierania opłaty targowej,
- przygotowywanie wniosków do Sądu Rejonowego o wpis hipoteki przymusowej z tytułu zaległości podatkowych w podatkach stanowiących dochód gminy,
- prowadzenie ewidencji i egzekwowanie podatku od środków transportowych od osób fizycznych i prawnych będących właścicielami środków transportowych,
- prowadzenie egzekucji administracyjnej w zakresie podatków, opłat i innych należności stanowiących dochód budżetu gminy,
- pobór należności podatkowych i prowadzenie spraw z zakresu podań i odwołań w sprawie umorzenia, rozłożenia na raty i odroczenia terminu płatności zobowiązań podatkowych od osób prawnych i jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej,
- prowadzenie zgodnie z ordynacją podatkową kontroli podatkowej,
- stosowanie pomocy publicznej dla osób fizycznych, prawnych i jednostek organizacyjnych oraz sporządzanie sprawozdawczości w tym zakresie,
- współpraca z Regionalną Izbą Obrachunkową oraz Izbą i Urzędami Skarbowymi,
- sporządzanie sprawozdań z realizacji budżetu oraz windykacji należności podatkowych,
- przyjmowanie i kompletowanie wniosków o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej,
- przygotowanie wniosku o przekazanie gminie dotacji celowej na postępowanie w sprawie zwrotu producentom rolnym podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego oraz sporządzanie sprawozdań w w/w zakresie,
- obsługa aplikacji DISTRICTUS-Dopłaty paliwowe dla rolników, a w szczególności:
– wprowadzanie wniosków,
– przygotowanie dokumentów i ich wydruk (decyzje, przelewy, zestawienia),
– prowadzenie rejestru wniosków, faktur i decyzji,
30) wykonywanie innych poleceń służbowych Skarbnika Gminy.
- W zakresie obsługi kasowej:
- podejmowanie gotówki z rachunków bankowych na zlecenie osób upoważnionych do podpisywania dyspozycji pieniężnych,
- dokonywanie wypłat z tytułu zatwierdzonych do wypłaty dokumentów (list płac, rachunków, faktur, zaliczek, delegacji służbowych, itp.)
- dokonywanie wypłat z pogotowia kasowego na podstawie zatwierdzonych do wypłaty dokumentów księgowych,
- przyjmowanie wpłat do kasy i odprowadzanie gotówki do banku na właściwe rachunki bankowe,
- sporządzanie raportów kasowych.
- W zakresie spraw dotyczących gospodarki odpadami:
- realizacja zadań wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku
w gminach oraz ustawy o odpadach, w tym przygotowanie i nadzorowanie kampanii informacyjnej skierowanej do mieszkańców gminy, w szczególności w zakresie selektywnego zbierania odpadów komunalnych, - zorganizowanie i wdrożenie nowego systemu wynikającego z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach,
- prowadzenie postępowań w sprawach wynikających z przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, w tym:
– przygotowywanie decyzji określających wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w razie niezłożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi albo w uzasadnionych wątpliwościach co do danych zawartych w deklaracjach,
-przygotowywanie decyzji określających wysokość zaległości z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami,
- prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawach wynikających z ustawy
o odpadach, - nadzór nad realizacją obowiązków właścicieli nieruchomości związanych
z utrzymaniem czystości i porządku, - prowadzenie rejestru działalności regulowanej,
- sporządzanie sprawozdań wynikających z zakresu działania stanowiska,
- współuczestniczenie w organizowaniu przetargów na odbiór i zagospodarowanie odpadów,
- prowadzenie systemu ewidencji odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości,
- organizowanie punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych,
- prowadzenie ewidencji naliczeń, w tym weryfikacja złożonych deklaracji, ewidencji wpłat oraz windykacji należności,
- opracowywanie projektów aktów prawa wynikających z zajmowanego stanowiska, a w szczególności „Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy,
- przeprowadzanie stosownych kontroli przestrzegania i stosowania przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach,
- dokonywanie corocznej analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi w celu aktualizacji weryfikacji rynku gospodarki odpadami oraz możliwości technicznych i organizacyjnych gminy,
- udostępnianie na stronie internetowej urzędu gminy oraz w sposób zwyczajowo przyjęty informacje określone w art. 3 ust. 2 pkt 9 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.”
DO STANOWISKA ORGANIZACYJNO-ADMINISTRACYJNEGO, DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ, BEZROBOCIA I BHP (SYMBOL „OA”) NALEŻY W SZCZEGÓLNOŚCI:
- W zakresie spraw ogólnych i prowadzenia obsługi sekretariatu:
- zapewnienie sprawnej organizacji i funkcjonowania sekretariatu,
- prowadzenie kancelarii Urzędu, wysyłanie i przyjmowanie korespondencji, prowadzenie dziennika podawczego,
- prowadzenie obsługi techniczno-biurowej narad i zebrań organizowanych przez Wójta,
- prowadzenie dokumentacji zebrań wiejskich,
- prowadzenie informacji w zakresie kompetencji i działania organów administracji publicznej i jednostek organizacyjnych na terenie Gminy, udzielanie informacji o trybie załatwiania poszczególnych spraw w Urzędzie,
- zapewnienie prawidłowej obsługi obywateli przez Urząd,
- prowadzenie Centralnego Rejestru Skarg i Wniosków,
- współdziałanie z organami kontroli państwowej (prowadzenie Książki kontroli).
- przyjmowanie pism sądowych w wypadku niemożności doręczenia ich adresatowi w jego miejscu zamieszkania i wywieszanie ich na tablicy ogłoszeń,
- przygotowywanie umów z tytułu korzystania z samochodów prywatnych do celów służbowych,
- prowadzenie ewidencji umów cywilno – prawnych dotyczących używania pojazdów
do celów służbowych wraz ze stwierdzeniem oświadczeń służbowych o używaniu pojazdów, - nadzór nad aktualizacją wywieszek informacyjnych,
- gospodarowanie pieczęciami urzędowymi; zamawianie, zabezpieczanie oraz prowadzenie ewidencji zakupu i kasacji,
- prenumerata wydawnictw, czasopism i dzienników, zaopatrzenie pracowników w lekturę fachową zgodnie ze zgłaszanym zapotrzebowaniem,
- prowadzenie ewidencji „Księgozbioru”,
- zapewnienie obsługi i zabezpieczenie łączności telefonicznej na potrzeby Urzędu, (centrala telefoniczna, fax., telefony komórkowe)
- współpraca z Powiatowym Urzędem Pracy w sprawie zawierania umów o stażystów,
o pracę dla absolwentów, o prace interwencyjne i publiczne,
- prowadzenie praktyk uczniowskich.
- W zakresie spraw kadrowych i BHP:
- prowadzenie spraw kadrowych w zakresie gospodarki etatami i funduszem płac,
- prowadzenie spraw związanych z zawieraniem i rozwiązywaniem stosunku pracy
z pracownikami, udzielaniem urlopów, zwolnień, awansowaniem, nagradzaniem, karaniem pracowników, - prowadzenie spraw osobowych pracowników Urzędu oraz kierowników jednostek organizacyjnych,
- zgłaszanie do ubezpieczenia społecznego przyjmowanych pracowników i członków ich rodzin oraz wyrejestrowywanie zwalnianych pracowników,
- prowadzenie spraw związanych z doskonaleniem kadr,
- prowadzenie listy obecności, ewidencji wyjść w godzinach służbowych w celach prywatnych i służbowych oraz ewidencji delegacji służbowych,
- wydawanie i ewidencjonowanie legitymacji ubezpieczeniowych pracownikom oraz członkom ich rodzin,
- wyrabianie legitymacji służbowych,
- przygotowywanie wniosków dla celów rentowych i emerytalnych pracowników,
- opracowywanie sprawozdawczości o stanie zatrudnienia,
- prowadzenie obsługi socjalnej Urzędu, spraw bhp, ewidencja odzieży ochronnej i roboczej
- kierowanie pracowników na wstępne i kontrolne badania lekarskie,
- prowadzenie dokumentacji związanej z wypadkami w drodze do i z pracy oraz w pracy.
- W zakresie działalności gospodarczej:
- wykonywanie zadań związanych z prowadzeniem Krajowego Rejestru Sądowego, polegające na zapewnieniu zainteresowanym:
- wglądu do Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD),
- urzędowych formularzy wniosków umożliwiających rejestrację osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą i spółek jawnych,
- dostępu do informacji o wysokości opłat, sposobie ich uiszczania oraz właściwości sądów rejestrowych.
- prowadzenie działalności informacyjnej dla osób zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą.
- realizacja zadań wynikających z Ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, a w szczególności:
- prowadzenie działalności informacyjnej oraz współdziałanie z organizacjami zrzeszającymi przedsiębiorców,
- powiadamianie właściwych organów o wykonywaniu przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej niezgodnie z przepisami Ustawy,
- przekazywanie danych o przedsiębiorcach do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) w terminie i w zakresie ustalonym ustawą.
- obsługa CEIDG:
– zakładanie działalności gospodarczej,
– zawieszanie i wznawianie wykonywania działalności gospodarczej,
– zaprzestanie wykonywania działalności gospodarczej
– zmiany we wpisach do CEIDG.
- przygotowywanie projektów decyzji związanych z udzielaniem, odmową udzielania, zmianą i cofaniem licencji i zezwoleń w zakresie kompetencji Wójta wynikających z Ustawy o transporcie drogowym.”
DO STANOWISKA OBSŁUGI RADY GMINY, ARCHIWISTA (SYMBOL „OR”) NALEŻY W SZCZEGÓLNOŚCI:
- W zakresie obsługi Rady Gminy i Wójta:
- zapewnienie obsługi biurowej Rady Gminy, jej Komisji i Wójta,
- wdrażanie uchwał Rady Gminy i zarządzeń Wójta, przekazywanie właściwym pracownikom Urzędu, jednostkom organizacyjnym i instytucjom oraz nadzór nad ich realizacją,
- prowadzenie rejestru uchwał,
- prowadzenie rejestru wniosków, zapytań i interpelacji,
- opracowywanie sprawozdań i informacji z działalności Rady Gminy oraz Komisji,
- przygotowywanie materiałów do projektów planów pracy Rady i jej Komisji,
- podejmowanie czynności organizacyjnych związanych z przeprowadzaniem sesji, zebrań, posiedzeń i spotkań Rady, jej komisji oraz ich protokołowanie,
- przekazywanie do powszechnej wiadomości aktów prawa miejscowego, obwieszczeń
oraz wszelkich informacji o charakterze publicznym na terenie Gminy, - zapewnienie obsługi i techniczno-materialnych warunków pracy terytorialnej komisji wyborczej i obwodowych komisji wyborczych przy wyborach do Rady Gminy, Wójta, Prezydenta RP oraz do Sejmu i Senatu RP,
- prowadzenie obsługi wyborów do organów jednostek pomocniczych Gminy,
- zapewnienie obsługi referendum, konsultacji społecznych,
- zapewnienie obsługi wyborów ławników ludowych do sądów powszechnych oraz członków kolegium ds. wykroczeń.
- W zakresie organizacji imprez masowych i stowarzyszeń:
- prowadzenie dokumentacji administracyjno-biurowej z zakresu przynależności Gminy do związków międzygminnych oraz stowarzyszeń i fundacji,
- rozpatrywanie podań i wydawanie pozwoleń na organizowanie zbiórek publicznych oraz cofanie zezwoleń, sprawowanie bezpośredniego nadzoru nad przebiegiem wszelkich zbiórek publicznych oraz nad sposobem wykorzystania tą drogą uzyskanych środków,
- prowadzenie rejestru zbiórek publicznych na podstawie zezwoleń,
- sprawowanie nadzoru nad zgromadzeniami i imprezami,
- prowadzenie zadań związanych z wydawaniem zezwoleń na przeprowadzenie imprez masowych”.
- W zakresie archiwizacji:
- prowadzenie archiwum zakładowego, przyjmowanie akt do archiwum na podstawie spisu zdawczo-odbiorczego oraz udostępnianie pracownikom akt i innej dokumentacji znajdującej się w archiwum,
- przekazywanie materiałów do Archiwum Państwowego i na makulaturę, dbanie o ład i porządek w archiwum.”